Web App Studio


Web App Studio

Studiegidsnummer
5062WEAS6Y
Admin. code
OWII
Studielast
6
Periode(n)
Semester 1 ( op aanvraag)
Semester 2 ( op aanvraag)
Onderwijsinstituut
College of Science domein Informatiewetenschappen
Docent(en)
Onderdeel van

Leerdoelen

  • je kunt een modulair programma ontwerpen binnen de grenzen van een specifiek ontwikkelplatform voor webapplicaties
  • je begrijpt wat de scheiding is tussen de front-end en back-end van webapplicaties
  • je begrijpt hoe object-orientatie is toegepast in het platform waarmee je je webapplicaties ontwikkeld hebt
  • je weet welke tools voor versiebeheer, testing en code reviews er zijn om de ontwikkeling van applicaties soepel te laten verlopen

Inhoud

Dit is het eerste deel van twee cursussen die helemaal gaan over apps maken. Het belangrijkste doel is om je te leren van begin tot eind een idee uit te werken tot een complete applicatie. Je doet zeer intensief ervaring op met programmeren zoals dat gebeurt bij web & app-bedrijven.

Je gaat niet meer kleine programmaatjes schrijven en aanvullen, maar je gaat serieuze producten opleveren. Een grote vraag die je gaat proberen te beantwoorden is: wat is een goed ontwerp?

In dit deel begin je met web apps gebaseerd op HTML, CSS en Javascript. Deze kun je niet in de App Store zetten maar moet je via een webserver aanbieden. Daarom leren we je ook van alles over webservers en hoe je op die manier een applicatie kunt maken.

Door het intensieve programma met twee grote programmeerprojecten leer je begrijpen hoe een idee voor een programma samenhangt met het ontwerp, en hoe het ontwerp samenhangt met het uiteindelijke product.

Je leert daarnaast over de praktijken die professionele ontwikkelaars gebruiken om hun systemen overzichtelijk te houden, en hoe ze het samenwerken met andere ontwikkelaars eenvoudiger maken.

Aanbevolen voorkennis

Je hebt enige ervaring nodig met programmeren met behulp van HTML, CSS, JavaScript en databases, en je hebt redelijke ervaring met het maken van kleine programma’s in C, Java, Python of Ruby. Daarvoor heb je Programmeren 1 en 2 uit de minor gevolgd, of andere vakken die deze onderwerpen behandelen.

Aanmelden

Meer informatie en aanmelden: http://www.mprog.nl/. Opgave via https://www.sis.uva.nl tot 4 weken voor aanvang van het semester is verplicht.

Je moet na aanmelding zelf een jaarschema opstellen en daarna zo mogelijk een geschikte groep kiezen die aansluit op je rooster. Waar nodig kun je later in overleg je schema nog wijzigen.

Onderwijsvorm

Je werkt gedurende twee maanden alleen of met een andere student aan twee projecten. Het eerste project wordt door ons voorgeschreven, en voor het tweede dien je zelf een voorstel in. Als je dit vak samen met een andere student volgt zul je er méér van leren, maar doe dit alleen als je zeker weet dat jullie allebei genoeg tijd hebben.

Belangrijk: dit vak kun je in principe niet volgen in januari of juni. Je moet per studiepunt 16 uur samen met je partner aanwezig zijn in het lab om aan je projecten werken.

De projecten lopen volgens een vast patroon:

  1. voorstel
  2. technisch ontwerp
  3. alfaversie
  4. releaseversie

De ervaring leert dat dit vak je veel tijd kost, ook als je gewend bent sneller te gaan bij andere vakken. Dit komt onder andere door het vele uitzoekwerk. Het is daarom niet toegestaan dit als derde vak te volgen. Let overigens op dat de deadlines kunnen vallen in de tentamenperiodes van andere vakken.

Toetsvorm

Twee projecten. We kijken naar ontwerp, correctheid, stijl en omvang – en je persoonlijke ontwikkeling op deze aspecten.


WebApps


Previous course: http://c.mprog.nl

http://apps.mprog.nl
Comments